پایگاه علمی مهندسی معماری دریایی

پایگاه علمی مهندسی معماری دریایی


فیسالیا ، کشتی سبز

 

 

طراحی بلژیکی ( Vincent Callebaut ) با هدف جلب توجه جهان نسبت به موضوع زیستگاه‌های آبی در زمین، کشتی ویژه‌ای طراحی کرده که آب و هوا را از آلودگی‌ها پاک کرده، از آب و خورشید به عنوان منبع انرژی استفاده کرده و به عنوان پایگاهی توریستی یا مطالعاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این کشتی از نظر شکل ظاهری به گونه ای طراحی شده است که نیمی از آن به شکل یک ساختمان و نیم دیگر آن به شکل کشتی است. این کشتی عظیم الجثه که از جنس آلومینیوم ساخته شده است همزمان با حرکت در مسیر رودهای اروپا، با تصفیه آب های آلوده آن را به آب آشامیدنی تبدیل می کند و در این فرآیند بیش از انرژی مصرفی مورد نیاز خود، انرژی تولید می کند.

در حقیقت این سازه دوستدار محیط زیست یک باغ شناور است که نه تنها می تواند انرژی مورد نیاز خود را تامین کند بلکه می تواند مقادیر قابل توجهی از انرژی تامین شده را نیز در خود خیره کند. این سازه از جمله سازه هایی است که به آن یک سازه کربنی صفر گفته می شود. به عبارت دیگر در این کشتی میزان کربن آزاد شده با میزان کربنی که آن را در جای دیگر به دام می اندازد برابر است. همچنین فیسالیا می تواند در مسیر حرکت خود، آب مورد نیاز مسافران را تصفیه کرده و مواد غذایی مورد نیاز آنها را نیز تامین کند. جالب است بدانید که این کشتی که نمای ظاهری آن شبیه به یک ماهی است براساس نام یک گونه از ستاره های دریایی، به این اسم نامگذاری شده است.

 
  
  
 

   روی لایه نقره ای رنگ سطح خارجی بدنه این کشتی، پوششی از جنس اکسید تیتانیوم وجود دارد که می تواند پرتوهای ماورای بنفش حاصل از تابش نور خورشید را به خود جذب کرده و به این ترتیب نقش قابل توجهی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد. از سوی دیگر وجود چنین پوششی روی بدنه کشتی زمینه مناسبی برای انجام گروهی از واکنش های شیمیایی ایجاد می کند که می تواند راهکاری برای از بین بردن سموم ارگانیک و غیرارگانیک باشد. در قسمت زیر کشتی توربین هایی طراحی شده است که حرکت آب را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند همچنین صفحات خورشیدی نصب شده روی سقف کشتی نیز می تواند انرژی حاصل از تابش نور خورشید را به انرژی الکتریسیته تبدیل کند که در این صورت می توان گفت تنها منابع تامین انرژی در این کشتی انرژی های آبی و خورشیدی هستند که از منابع پاک و تجدیدپذیر انرژی محسوب می شوند. گلخانه طراحی شده در قسمت هایی از سقف کشتی نیز می تواند آب را در مسیر حرکت خود از هر گونه آلودگی ناشی از مواد روغنی و دیگر مواد شیمیایی آلاینده پاک کند و به این ترتیب می توان گفت که سقف کشتی علاوه بر به دام انداختن انرژی خورشیدی می تواند نقش بسیار مهمی در تصفیه آب رودها و رودخانه ها در مسیر حرکت کشتی داشته باشد.

 
 
 


  دانشمندان و محققانی که از فیسالیا دیدن می کنند می توانند با تحقیق در آزمایشگا ه های بزرگ این کشتی اطلاعات بسیار زیادی را درباره چگونگی پرورش گیاهان در آن و نقش این کشتی در تامین انرژی و حذف آلودگی های زیست محیطی به دست آورند و این در حالی است که بازدیدکنندگان و گردشگران همزمان می توانند از نمایشگاه های مستقر در این کشتی دیدن کرده یا در اقامتگاه های زیر آبی آن استراحت کنند.

 
  
   
فیسالیا فیسالیس  
 سلسله : Animalia
شاخه :  Cnidaria
رده :  Hydrozoa
راسته :  Siphonophora
جنس :  Physalia
نام علمی :  Physalia physalis
نام های عمومی : مرد جنگنده پرتغالی    Portuguese man-of-war-  blue bubble -  blue bottle - Portuguese Man o' War
خانواده :  Physaliidae
 
   

زیستگاه اصلی: در آب های گرم اقیانوس های آرام، هند، اطلس، آبهای جزایر کارائیب، دریای ساراگاسو و دریای مدیترانه زندگی می کند.

وضعیت بدنی: کلنی مرد جنگنده پرتغالی از 4 نوع پولیپ تشکیل شده؛ یک بالون پر شده از گاز به رنگ آبی مایل به بنفش که روی سطح آب دریا شناور می ماند ( پولیپ نئوماتوفور pneumatophore یا شناور ) که بقیه پولیپ ها را حمل می کند. طول این بخش می تواند به 30 سانتیمتر برسد. بادبانی که بصورت طولی، بر سطح فوقانی بالون قرار گرفته، به جانور این امکان را می دهد که بتواند به کمک باد، حرکت کند. این بادبان ممکن است متمایل به چپ یا راست باشد؛ درست مثل انسان هایی که چپ دست یا راست دست هستند. طبیعی است که باد، بالون هایی را که بادبانهایشان مایل به چپ هستند، به سمت راست حرکت می دهد و آنها را که بادبانشان متمایل به راست است، به سمت چپ هدایت می کند. بقیه پولیپ ها به شکل شاخه ای، اطراف دهان جانور و در انتهای بالون قرار گرفته اند. هر شاخه، یک پولیپ مولد ( گونوزوید gonozooid ) و یک پولیپ جهت دفاع و تغذیه ( گستروزوید gastrozooid ) دارد. هر پولیپ مدافع که کار تغذیه را نیز به عهده دارد، با بازو های به شدت زهرالودی پوشیده شده است ( پولیپ بازویی یا داکتیلوزوید dactylozooid ). این بازوها می توانند چندین متر طول داشته باشند. بسیار اتفاق افتاده که آنها با بازوان زهرآگینشان، باعث ایجاد زخم های دردناکی بر بدن شناگران شده اند.

وضعیت زندگی: تنها عضو راسته سیفونوفورا است. بر سطح آب اقیانوس ها دیده می شود. آنها در گروه های بزرگی، گرد هم می آیند و این گروه ها به " ناوگان navy " شهرت دارند. این جانوران قابلیت شنا ندارند اما توسط باد حرکت داده می شوند. هر ساله توریست های زیادی توسط جنگجویان پرتغالی گزیده می شوند و به نوعی می توان گفت که صنعت توریسم مورد هدف این جانوران دریایی قرار می گیرد. جالب است بدانید که همه ساله هزینه زیادی هم برای درمان شناگرانی که توسط این جانور گزیده شده اند، صرف می شود. خود این جانور توسط برخی ماهی ها، برخی لاک پشت ها مثل لاگرهد، برخی از انواع اسلاگ های دریایی و سخت پوستان شکار و خورده می شود.

شکار و تغذیه: جنگجویان پرتغالی از پلانگتون ها، ماهیان کوچک، سرپایان، لارو های مارماهی ها که خود با بازوانشان شکار می کنند، تغذیه می نمایند. تمام این جانوران، بدن های نرمی دارند و به همین دلیل جنگجویان پرتغالی می توانند آنها را شکار کنند چرا که ساختار بدن این جانوران به گونه ای است که نمی توانند موجودات با بدن سخت را به دام بیاندازند.

تولید مثل: جنگجویان پرتغالی تک جنسی هستند یعنی هر کدام یا نر هستند و یا ماده. آنها اسپرم و تخم را در آب رها می کنند. جایی که تخم ها بارور می شوند و رشد می کنند

 

 


نویسنده: مهندس محمد حسین تورانی ׀ برچسب:کشتی سبز , شهر شناور, ׀ <-PostCategory-> ׀

CopyRight@ 2012 , www.keshti.org , All Rights Reserved
استفاده از مطالب سایت بدون ذکر منبع ممنوع می باشد . |
مهندس محمد حسین تورانی